lördag 14 november 2009

Jimmie ÄR en produkt av det svenska kulturarvet

Jimmie Åkesson i Expressen: "Det finns en samsyn inom den svenska eliten om det svenska kulturarvet som någonting bakåtsträvande och hemskt."

Mitt svar: Ja, om du är en produkt av det svenska kulturarvet.

Och det är han väl? Ända tillbaka till när vi var bland de första att mäta skallar på samer (som var här långt före oss, nota bene).

Åkesson är nu upprörd över att diverse borgliga partier här och var snor hans dumheter och försöker göra dom till sina. Och se, där är han överens med oss han kallar kulturelit. Det tycker nämligen vi också är vansinnigt dumt.

Exp

3 kommentarer:

  1. Javisst är SD hemska! Tänk att de vill bevara Sverige svenskt! Upprörande.

    SvaraRadera
  2. "I min verktygslåda finns en retorisk begåvning, en stor kreativitet och ett kritiskt tänkande. Jag ser helheter, tänker långsiktigt och har en strateg med empatiska drag i mig."

    Du har höga tankar om dig själv, minsann! Men säg mig, hur förenar du alla dessa förnämliga egenskaper med ett förakt för det svenska kulturarvet? Jag tror varken Almquist, Strindberg, Rydberg, Lagerlöf, Boye, Bergman eller ens Lindgren skulle förstå din självdefinition som "kulturelit" - tror du??

    Pappan

    SvaraRadera
  3. Jag hyser inget förakt för det svenska kulturarvet. Jag tycker om det och lever mitt i det. Och jag klarar att höja blicken och uppskatta andras kulturer samtidigt.
    Men de delar Åkesson och SD lever på hör hemma i våra sedan länge nedlagda rasbiologiska institut.

    I den senaste tidens debatt så har ordet 'kulturelit' använts om oss som för skattepengar skapar konst som är normkritisk eller mångfaldsvänlig. I den betydelsen ingår jag. Din definition är din och där kan du själv välja vem du vill inkludera eller inte.

    SvaraRadera