torsdag 26 november 2009

Exkluderande skolplattformar

Skolpedagogiska Skolmyndigheten (SPSM) har undersökt de digitala skolplattformar som används i Sverige. Resultat: ingen är tillgänglig för elever med funktionshinder. De barn som använder olika tekniska hjälpmedel för att kunna jobba i sina datorer stängs alltså helt eller delvis ute från den gemensamma läromiljön på skolorna.

Orsaken är brist på kunskap.

Det håller jag med om. Men orsaken till brist på kunskap hos leverantören är att svenska kommuner och andra lärosäten godtar inköp av icke tillgängliga skolplattformar. Klart här finns en skolpolitisk fråga. Gör klart att det är skolornas skyldighet att ställa krav på tillgänglighet vid upphandling av läromedel/hjälpmedel/kommunikationsplattformar, digitala eller inte, så kommer nog leverantörerna att börja jobba med sina kunskapsluckor.

Tidningen Föräldrakraft skriver om saken och listar hur illa det är med olika plattformar:

Digitala plattformar som granskats

God potential
• ATutor (öppen källkod)
• Blackboard
• It’s learning
• Mentor e-learning
• Moodle (öppen källkod)
• Vklass

Stora tillgänglighetsproblem
• Fronter
• Luvit
• Ping Pong
• Sakai CLE (öppen källkod)

Mycket stora tillgänglighetsproblem
• FirstClass
• Rexnet

Miljöpartiet har first class som intranät. Hur tillgängligt är det för våra medlemmar med funktionshinder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar