fredag 15 januari 2010

SD vilse i regionen

Jag åkte till Kristianstad och såg debatten mellan Anders Åkesson (MP) och Björn Söder (SD) om regionalpolitiska frågor.

Det finns anledning att hylla Åkessons mod när han bestämmer sig för att ta den här debatten. Kritikerna som menar att SD bäst tigs ihjäl behöver inte själva komma upp till bevis.

Åkesson klargjorde rätt tydligt SDs tillkortakommanden när det gäller politiskt hantverk, som exempel hur man föreslår en kopierad budget från året innan och i flera fall är dåligt pålästa.

Bra också att kulturen fanns med som ett ämne. Här var ett av många ställen där även ideologiska vurpor kunde påvisas. Björn Söders argumentation om att skatter inte ska betala sånt folkflertalet inte tycker om tydliggjorde också att SD menar att politikerna ska ges rätt att styra innehållet i godkänd kultur. Ett skick som bara hör diktaturer till.

Så stoppar den här debatten SD från politisk representation i framtiden?

Nej, självklart inte. Hade det varit så enkelt hade SD aldrig fått några röster i något val. Missnöjet som är rekryteringsbasen för SD behöver inte nyansera sina ställningstaganden och väga för och emot. Det räcker med ett tydligt emot. Emot det mesta och en tydlig syndabock. Att det aldrig kan ge en politisk styrning eller samhällsutveckling behöver man ju aldrig ta ansvar för.

Det behöver synliggöras, och det gjorde Anders Åkesson bra.



Sydsvenskan 1, 2, 3, 4, 5. KvP, Kristianstadbladet.


Bloggar: Tomas Melin, Ingemar Hanssons Campaign Dossier, Katarina Erlingsson, Yngve Petersson

4 kommentarer:

  1. kan inte marknaden(folket: du o jag) bära upp ett kulturfenomen så ska det inte betalas med tvång av alla andra heller. Det är en sak att betala infrastrukturen med gemensamma skattepengar, det är inte samma att betala kultur med tilltvingade pengar. Tvärtom är det ju ni som vill att skattepngar ska gå till sånt som folk inte vill betala själva för som politiserar kulturen. Genom att ge konstgjord andning till kulturfenomen som människor inte är intresserade av.
    Där måste jag hålla med SD, precis som de som gillar fotboll ska betala sina biljetter o kostnaden för det själva så ska alla andra det också, inklusive gamla tanter som vill gå på "fin" opera och ligister som vill slå sönder spårvagnar.
    /Mikey

    SvaraRadera
  2. Ibland samlas folket och säger: Det här vill vi gemensamt se till att det finns. Vägar betalas till exempel av alla, inte bara bilister. Blodbussar betalas också av alla, inte bara av de som får blod. Barnteater betalas av alla, inte bara barnen.

    De här satsningarna är vår demokrati, och det tycker jag är bra.

    SvaraRadera
  3. varför valde du att inte publicera mina två efterföljande kommentarer?
    jag bröt inte mot ngn netikett så vad ska jag annat än tro att du är en sån bloggare som bara publicerar kommentarer du anser dig ha bra svar tillbaka på.
    Såna bloggar blir aldrig stora eller populära.

    SvaraRadera
  4. Mikey: För det var samma åsikter och argument en gång till, och de hade du redan fått publicerade.

    Jag anser inte att jag har någon skyldighet att upplåta min plattform till dig eller någon annan för att säga det ena eller det andra om och om igen. Jag ser däremot gärna debatt som leder framåt.

    Vill du säga samma sak flera gånger går det jättebra att göra det i egen blogg. Hur populärt det blir får du själv avgöra. Jag skriver för den som finner mina texter intressanta och deltar inte i någon tävlan om att bli populär.

    SvaraRadera