söndag 10 januari 2010
Efterlängtad lättläst debatt
Fyra borgliga riksdagsledamöter har skrivit en debattartikel i Aftonbladet. Den handlar om behovet av att det ska finnas lättläst information i valet. Och det är viktigt. Det är många som behöver en lättare svenska för att kunna ta ställning i valet.
Jag gjorde en egen undersökning inför eu-valet. Den visade väl ett sådär resultat. Fem partier (m, kd, fp, c, s) uppfyllde minimikravet. En lättläst text länkad till första sidan på hemsidan.
Vi i Miljöpartiet hade inte det. Länken till lättläst var inte ens sökbar. Jag fick maila och fråga om den. Idag, mer än ett år senare, finns det fortfarande ingen synlig länk till lättläst text på mp.se. Illa! (Lokalavdelningen i Malmö är desto bättre.)
Rättelse
Nu ser jag att MPs lättlästa version finns visst det på nätet. Den finns på http://mp.se/files/108600-108699/file_108656.pdf. Problemet är bara att den inte syns från förstasidan och inte är sökbar. För att hitta den lättlästa informationen måste man som person med intellektuellt funktionshinder kunna lista ut att den antagligen ligger under länken "other languages".
Vänstern hade inte heller nåt lättläst på webben. Men den fanns i valstugorna, sa man. En koll på Vänsterns hemsida idag säger att man inte gjort något åt saken.
Junilistan, Feministiskt initiativ, Sverigedemokraterna och Piratpartiet hade inget på hemsidan och kunde inte leverera något när man frågade dom. En koll idag säger att man inte har något lättläst material nu heller.
Nu har Centrum för lättläst startat sajten Alla väljare. Här ska bloggande och debatt föras på lättläst svenska. En av författarna till debattartikeln, Per Lodenius, ska företräda centern. Inga fler personer har presenterat sig än så länge. Kan man gissa att det borgliga laget är det som skrev under artikeln i Aftonbladet?
Ett till stora delar bra gäng med ett tydligt engagemang. Per Lodenius vet jag är intresserad av frågan om eftergymnasial utbildning för personer med intellektuella funktionshinder. Lars-Axel Nordell (kd) vet jag har ett engagemang för personer med hörselnedsättning. Läser man Maria Lundqvist-Brömsters (fp) blogg så syns hennes engagemang i frågor som rör lika rätt tydligt.
Jag ser med spänning fram emot att få veta vilka som ska företräda Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänstern.
Nu lär det inte bli någon debatt om dagens artikel. Ingen politiker från ett seriöst parti vill stå för åsikten att det inte gör något om en del av väljarkåren inte förstår det som sägs.
Det enda som hade kunnat bli bättre var väl om debattartikeln hade varit skriven på lättläst. Så jag letade upp en sån med ungefär samma budskap. Så här skulle dagens artikel i Aftonbladet också ha kunnat skrivas:
Från Dagens Samhälle 15 maj 2008:
"DEBATT. År 2010 ska Sverige vara tillgängligt för alla.
Trots att riksdagen bestämt det har många inte gjort någonting.
Det är dags nu! anser Alf Lundin och Jonas Norrby.
DEMOKRATI.
För att kunna vara med och bestämma
och påverka i samhället
behöver man få information.
Informationen finns i tidningar,
broschyrer och på Internet.
Men många människor har svårt
att läsa en vanlig text.
Det går att skriva lättläst text,
men de flesta myndigheter och tidningar
struntar i det.
Då kan många inte leva som andra
och vara med i samhället,
till exempel de som har svårt att läsa, invandrare
och de som har en utvecklingsstörning.
Finns det någon annan fråga
som handlar om så många personer
(var fjärde vuxen svensk)
som man pratar så lite om?
Är det för att de som har svårt att läsa
inte vill prata om det?
Trots att deras problem skulle bli mindre
om samhället var bättre.
Är de som skriver information och artiklar
rädda för att skriva lättläst?
För då måste de skriva vad de verkligen menar.
Det finns några som är bra på lättläst.
Sveriges Radio har programmet ”Klartext”.
Några lokaltidningar har lättlästa sidor,
bland annat Nerikes Allehanda.
Vi tycker det är dags nu att
alla tidningar får en lättläst sida
som sammanfattar de senaste
och viktigaste nyheterna.
(Vi har också olika intressen
– politik, sport, lagar eller mode.)
I höstas frågade Centrum för lättläst
alla 290 kommuner
om de har lättläst information
på sina webbplatser.
Bara 24 kommuner svarade ja.
Vi tycker det är dags nu att
alla kommuner och landsting
får lättlästa sidor
på sina webbplatser.
All information från kommuner,
landsting och myndigheter
ska vara enkel att förstå.
Informationen ska också finnas lättläst.
Vi tycker att det är dags nu
att alla tar sitt ansvar så att
Sverige blir tillgängligt för alla 2010.
Riksförbundet FUBs styrelse
/Alf Lundin
Riks-Klippans styrelse
/Jonas Norrby "
Jag gjorde en egen undersökning inför eu-valet. Den visade väl ett sådär resultat. Fem partier (m, kd, fp, c, s) uppfyllde minimikravet. En lättläst text länkad till första sidan på hemsidan.
Vi i Miljöpartiet hade inte det. Länken till lättläst var inte ens sökbar. Jag fick maila och fråga om den. Idag, mer än ett år senare, finns det fortfarande ingen synlig länk till lättläst text på mp.se. Illa! (Lokalavdelningen i Malmö är desto bättre.)
Rättelse
Nu ser jag att MPs lättlästa version finns visst det på nätet. Den finns på http://mp.se/files/108600-108699/file_108656.pdf. Problemet är bara att den inte syns från förstasidan och inte är sökbar. För att hitta den lättlästa informationen måste man som person med intellektuellt funktionshinder kunna lista ut att den antagligen ligger under länken "other languages".
Vänstern hade inte heller nåt lättläst på webben. Men den fanns i valstugorna, sa man. En koll på Vänsterns hemsida idag säger att man inte gjort något åt saken.
Junilistan, Feministiskt initiativ, Sverigedemokraterna och Piratpartiet hade inget på hemsidan och kunde inte leverera något när man frågade dom. En koll idag säger att man inte har något lättläst material nu heller.
Nu har Centrum för lättläst startat sajten Alla väljare. Här ska bloggande och debatt föras på lättläst svenska. En av författarna till debattartikeln, Per Lodenius, ska företräda centern. Inga fler personer har presenterat sig än så länge. Kan man gissa att det borgliga laget är det som skrev under artikeln i Aftonbladet?
Ett till stora delar bra gäng med ett tydligt engagemang. Per Lodenius vet jag är intresserad av frågan om eftergymnasial utbildning för personer med intellektuella funktionshinder. Lars-Axel Nordell (kd) vet jag har ett engagemang för personer med hörselnedsättning. Läser man Maria Lundqvist-Brömsters (fp) blogg så syns hennes engagemang i frågor som rör lika rätt tydligt.
Jag ser med spänning fram emot att få veta vilka som ska företräda Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänstern.
Nu lär det inte bli någon debatt om dagens artikel. Ingen politiker från ett seriöst parti vill stå för åsikten att det inte gör något om en del av väljarkåren inte förstår det som sägs.
Det enda som hade kunnat bli bättre var väl om debattartikeln hade varit skriven på lättläst. Så jag letade upp en sån med ungefär samma budskap. Så här skulle dagens artikel i Aftonbladet också ha kunnat skrivas:
Från Dagens Samhälle 15 maj 2008:
"DEBATT. År 2010 ska Sverige vara tillgängligt för alla.
Trots att riksdagen bestämt det har många inte gjort någonting.
Det är dags nu! anser Alf Lundin och Jonas Norrby.
DEMOKRATI.
För att kunna vara med och bestämma
och påverka i samhället
behöver man få information.
Informationen finns i tidningar,
broschyrer och på Internet.
Men många människor har svårt
att läsa en vanlig text.
Det går att skriva lättläst text,
men de flesta myndigheter och tidningar
struntar i det.
Då kan många inte leva som andra
och vara med i samhället,
till exempel de som har svårt att läsa, invandrare
och de som har en utvecklingsstörning.
Finns det någon annan fråga
som handlar om så många personer
(var fjärde vuxen svensk)
som man pratar så lite om?
Är det för att de som har svårt att läsa
inte vill prata om det?
Trots att deras problem skulle bli mindre
om samhället var bättre.
Är de som skriver information och artiklar
rädda för att skriva lättläst?
För då måste de skriva vad de verkligen menar.
Det finns några som är bra på lättläst.
Sveriges Radio har programmet ”Klartext”.
Några lokaltidningar har lättlästa sidor,
bland annat Nerikes Allehanda.
Vi tycker det är dags nu att
alla tidningar får en lättläst sida
som sammanfattar de senaste
och viktigaste nyheterna.
(Vi har också olika intressen
– politik, sport, lagar eller mode.)
I höstas frågade Centrum för lättläst
alla 290 kommuner
om de har lättläst information
på sina webbplatser.
Bara 24 kommuner svarade ja.
Vi tycker det är dags nu att
alla kommuner och landsting
får lättlästa sidor
på sina webbplatser.
All information från kommuner,
landsting och myndigheter
ska vara enkel att förstå.
Informationen ska också finnas lättläst.
Vi tycker att det är dags nu
att alla tar sitt ansvar så att
Sverige blir tillgängligt för alla 2010.
Riksförbundet FUBs styrelse
/Alf Lundin
Riks-Klippans styrelse
/Jonas Norrby "
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar