tisdag 29 december 2009

Problemet med felinskrivningarna till särskolan är strukturellt

165%.

Så mycket har inskrivningarna till särskolan ökat sen början på 90-talet. (Då 0,6% av totala elevkåren, nu 1,6% av totala elevkåren)

165%. Varför?

Knappast för att det föds fler barn med medfödda funktionshinder. Men vad beror det på då?

Felet måste vara strukturellt. I Sydsvenskan idag berättar flera föräldrar om hur grundskolan föreslagit att deras barn flyttas till särskolan. Är det så enkelt att grundskolan löser sina problem med att skicka de elever de har svårt att möta på ett bra sätt till särskolan? Att det egentligen handlar om resurser? Pengar?

Modellen med skolpeng lika för alla och sedan extrapengar baserat på individuella behov skapar lönsamhet för grundskolan i fastställande av diagnoser. Ett barn med diagnos får med sig mer pengar.

Kraven på att fler ska klara vissa kunskapsnivåer är hårda. Om man tar bort några som har svårt från sitt ansvarsområde, så blir andelen som klarar målen procentuellt större - utan någon egentlig kvalitetshöjning. Man har bara sorterat lite hårdare och rensat bort de man inte tycker platsar. (Det är samma teknik för måluppfyllelse som de år förtidspensioneringar ökat till förmån för minskad procentuell arbetslöshet. Same, same - men bättre arbetslöshetsstatistik.)

Skolpolitikens retorik just nu tycks vara stäng mobilen, av med niqaben, återinför katedern och höj kraven på kunskap. Men jag hör ingenting om vilken skola vi ska ha för alla de som redan stängt mobilen, inte har religionsspecifika klädesplagg, men som inte fungerar optimalt med katederundervisning och med fler teoretiska mät-tillfällen. Är skolan en rättighet för alla barn, eller bara för de som passar in i den skola vi har?

Skapa ett mål för inskrivningarna till särskolorna. De ska tillbaka till 90-talets nivåer. Ta bort diagnoser från tilldelningen av extra resurser. De ska enbart baseras på pedagogiska behov. Och om utanförskapet verkligen är vår tidsålders stora problem - låt oss då diskutera en skola som motarbetar framtida exkludering. För siffrorna över inskrivningarna talar klartext - de senaste 18 åren har vi gått åt fel håll.

Dagens Sydsvenskan:
Elever sätts felaktigt särskola
"När jag är i 25-årsåldern är jag i kapp"
Fler vittnesmål om felplaceringar
ledarbloggen: Säker i särskolan

Tidigare blogginlägg på temat:
Snart ökar anmälningarna till särskolan
Vad gör Vellinge för fel?
Det räcker inte att bara bli förbannad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar