söndag 13 december 2009

På trottoaren

Miljöpartiet i Malmö fick ett helt uppslag i Sydsvenskan i Söndags. Lari Pitkä-Kangas, Karolina Skog och Fredrik Fernqvist svarade på frågor. Även vi andra på listorna fick svara. En var om vilken serifigur man uppfattade sig som - Kalle Anka, Bamse eller Modesty Blaise. Jag valde Bamse, mest för hans skapare Rune Andreassons syn på kreativitet. Jag hörde en radiointervju för många år sen där han sa nåt i stil med att inspiration var en uppfinning för människor som aldrig kom på nåt själva. En rätt klurig tanke om kreativiteten mer som ett tillstånd än som nån tillfällig kul idé.

En annan fråga var "Om du tänker på hur cykelvägarna ser ut i Malmö idag, är det okej att cykla på trottoaren? Ja eller nej?"
Jag svarade nej. Ur fotgängarens perspektiv blir inte trafikmiljön ett dugg mer trygg och säker av att cyklister självsvådligt flyttar upp på trottoaren. Barns oväntade rörelser, äldres långsamma reaktioner och en ljudlös cykel bakom ryggen känns inte bra.

Mannen på bilden? Han har säkert läst Bamse, men fastnat för Skalman...

1 kommentar:

  1. Jag svarade också nej på frågan. Jag kan överlag inte själv bestämma vilka lagar jag ska följa och det är nog sådär roligt får en synskadad gående att få 85 kilo Törnblad + cykel över sig på trottoaren.

    SvaraRadera