torsdag 22 april 2010

Nu stramar kommunerna åt

Två exempel på samma dag i nyhetsflödet:

I Höganäs kommun nekas Therese Hegelund ett boende i teckenspråkig miljö utanför kommungränsen. Socialnämnden tycker att de kan ordna ett likvärdigt alternativ. Det låter konstigt. Skulle lilla Höganäs ha många brukare med samma dubbla funktionsnedsättning (intellektuell + hörsel). Eller menar man att det räcker med att (delar av?) personalen behärskar teckenspråk? Eller kanske det enklare teckenkommunikation, som är vanligare inom omsorgen?

Therese föräldrar menar att hon blir socialt isolerad utan kompisar som använder teckenspråket och med bara en liten del av personalen som kan kommunicera med henne.

Märkligt agerande också av socialnämndens ordförande, när hon tillsammans med tolk och handläggare väljer att besöka Therese på fritids för att ta reda på var hon själv vill bo. Myndighetsutövare med makt och kommunikationsövertag på möte med oförberedd utvecklingsstörd kvinna som inte fått välja vilket stöd hon vill ha i samtalet är inte ett etiskt försvarbart förhållningssätt, anser jag.

Har Höganäs ändå rätt? Det kan inte jag avgöra från HDs artikel, men trenden är att det blåser allt snålare runt sånt där omtanke om personens bästa ska vara riktmärket.

Det andra exemplet är från Piteå. Kammarrätten har gett Piteå rätt att dra in kontaktpersonerna från personer med intellektuell funktionsnedsättning i två fall.

Det går givetvis inte att avgöra om Piteå har rätt eller fel enligt lag från artikeln i Piteå-tidningen. Men kommunen anser att hela 17 personer inte längre har det personliga behov som en gång avgjorde att de fick rätt till kontaktperson. Det som gör dessa bedömningar av personliga behov etiskt svåra att tugga är verksamhetschefen Agneta Johanssons uttalande: "När vi gjorde underlaget så räknade vi fram att cirka 30 av 52 personer måste undvara sin kontaktperson för 2010 för att vi ska spara in pengarna som behövs".

Där finns drivkraften.

Min gissning är att Höganäs och Piteå inte är ensamma.

1 kommentar:

  1. Tack för ditt inlägg..
    Väntar på att min man ska ringa för han skulle ta kontakt med rektorn på förskolan för att ifrågasätta varför Melvin inte fick följa med..
    Du har så rätt i det du skriver..
    När vi anmälde kommunen till Do för Melvin inte fick dagis har vi varit med i flera tidningar och även i tv4.
    Jag var med i aftonbladet då jag fick höra om missbildningsregistret som alla registreras i som får "missbildade" barn utan någon som helst vetskap om att detta finns och att de finns registrerade med personnummer.
    Jag har bråkat med försäkringsbolagen för att jag inte får försäkra min son men mina andra barn.
    Nu flyttar vi från denna kommunen..
    Men tror du någon bryr sig?
    De säger att det är hemskt att vi behöver det..
    Men vi kämpade ensamma...
    Varför?
    Jag anmälde ett humorprogram på radion som uppmanade att ha sex med tjejer med down syndrom, ni vet sa han, desto större tunga, men ta då en som har svårt med talet för ett nej är ju alltid ett nej..!
    Men det gick inte att anmäla för det fanns inget i lagen om kräkning mot funktionshindrade sa dåvarande HO.
    Ingen lag?
    Du får inte diskriminera sexuell läggning, etniska bakgrunder, utländska eller religösa bakgrunder..Men funktionshindrade är ok?
    Jag kämpar gärna mot alla dessa orättvisor..
    Men det känns alltid som om jag kämpar helt själv..
    Just nu är jag vansinnigt arg och bitter..
    Min son fick inte vara med på cirkusskolan!!
    Alla utom han!
    Min man vill göra en anmälan...Men skadan är ju redan skedd..
    Kram Mia

    SvaraRadera