måndag 29 juli 2013

När egenintresset skapar rättslöshet.

I Malmö har bostadsrättsföreningen Allskönsro avhyst Roberto Mascaró, då han pga utlandsvistelse inte uppmärksammat att de höjt hyran. Enligt Mascaró handlar det om 510 kronor (sex månader a 85 kronor).

Det finns inget indrivningsärende hos Kronofogdemyndigheten. Föreningen har inte sökt stöd för sitt beslut hos någon domstol eller myndighet.

I Sydsvenskans artikel svarar ordföranden Elena Gayer på frågan om de har ett avhysningsbeslut från myndighet eller domstol:
"Det behöver man inte. Det är ett styrelsebeslut som vi tagit i föreningen. Vi blev uppmanade av våra föreningar på årsmötet att avhysa honom. Jag förstår inte varför jag ska försvara mig för dig. Han borde överklaga det och inte skvallra till tidningen.", svarar hon.


Roberto Mascaró var hyresgäst hos BRF Allskönsro som äger fastigheten. Hyresgästen hos bostadsrättsföreningar har en oerhört känslig position. Den dagen hyresgästen lämnar lägenheten kan den säljas, och med det realiseras ett kapital som går in i föreningens ekonomi. Marknadspriset för lägenheter på adressen är ca 20.000 kronor kvadratmetern. För standardtrean på 75 kvm skulle det vara 1,5 miljoner. 
Grannar har alltså ett möjligt ekonomiskt egenintresse i att hyresgäster försvinner ur föreningens lägenheter. 

Jag var med när hyresgästerna vid Värnhem startade bostadsrättsförening i hopp om att ta över en fastighet på 90-talet. 7 av 8 var intresserade. Redan innan vi ens fått ett pris att ta ställning till började en av grannarna prata om hur vi skulle bli av med "kinesen", tillsammans med en rad argument varför denne inte passade in i grannskapet. Jag blev inte populär när jag talade om att jag aldrig skulle bli delaktig i något annat än ett korrekt uppförande gentemot de som valde att förbli hyresgäster. Nu blev det aldrig en affär. Och tur var kanske det. Vem vet - med majoritetsbeslut så hade kanske jag tvingats vara en del av en förening med tveksam etik?

Genom mitt uppdrag som förste vice ordförande i Sociala Resursnämnden har jag blivit insatt i stadens arbete mot hemlöshet. Det allra, allra viktigaste vi kan göra för att motverka hemlöshet är att hjälpa och stötta människor så de inte blir av med det boende de redan har. Ingen ska kunna bli vräkt för 510 kronor.

Om föreningen begått ett lagbrott när de avhyst Mascaró, så blir den stora frågan hur det hjälper honom om det redan är för sent? När skadan väl är skedd, så kan samma bostad aldrig komma tillbaka. Om föreningen har lagen på sin sida, så måste det till en lagändring. 

(skånskan, SvD, Exp, SVT)  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar