fredag 2 juli 2010

Jakten på foster med Downs


Nu räcker det snart med ett blodprov hos mamman. Där spåras barnets DNA, och vips så vet man om barnet har Down syndrom, Edwards syndrom, Pataus syndrom, muskeldystrofi och haemophilia.

Kostnaden för ett test via ett enkelt blodprov är cirka 30 pund. Redo att användas på alla - för den goda saken, om man får tro Telegraphs artikel.

Prof Stephen Robson, talesman för Royal College of Obstetrics and Gynaecology, säger att detta har varit en ''enormous research effort’’ i syfte att finna ""holy grail" of a non-invasive test for Down’s syndrome".

Jag blir skrämd av retoriken, och den underliggande människosynen.

1 kommentar:

  1. Jag blir så otroligt ledsen varje gång jag läser liknande artiklar..
    Som i vår egen tidning kristianstadsbladet när det stod en glädje artikel om att nu skulle minsann alla blivande mammor kunna testa sitt foster om det hade down syndrom...
    Denna artikeln låg inne på en helsida på självaste world down syndrom day 21/3

    Min underbara son som har en sådan glädje och utstrålning..
    Bara fem år är han men ack så klok han är..
    Hans ansikte, hans leende går rakt in i mig..
    Den kärlek som jag känner för honom är något alldeles extra, han är något alldeles extra!
    Varför lägga ner så mycket pengar och forskning på att ta bort något så underbart?
    Varför har inte han samma rätt till livet som alla andra?
    Tänk om de visste det vi vet..
    Tänk om de ville se...
    Så mycket de går miste om i livet..

    De borde se vårt bildspel på vår son..
    http://www.onetruemedia.com/otm_site/view_shared?p=19c4fe758072a2583de51a&source=category&category_id=all

    Kram på dig Kjell,
    Jag önskar dig en härlig fredagskväll...

    SvaraRadera