fredag 12 februari 2010

Lega till riksdagen (?)

David Lega toppar KDs lista i Göteborg. Det borde betyda en riksdagsplats. Det är knappast någon annan lokal kristdemokrat som kan ta upp en kryssningsmatch med en kändis. Hotet skulle i så fall vara om KD fortsätter falla under fyraprocentspärren.

David Lega säger till Föräldrakraft: "Dessutom har jag mitt funktionshinder, men jag är inte intresserad av en "handikappstol" och vill inte bli invald på grund av det."

Det är jätteviktigt med representation, att alla ska finnas med i det demokratiska maktutövandet. Det är också viktigt att alla medborgare får höras om sin situation. Men ett samhälle för alla är en fråga för alla, precis som jämställdhet mellan könen är en fråga för både kvinnor och män.

Legas hjärtefrågor säger han själv vara företagande och familjepolitik. Och även inom de områdena så kan hans erfarenhet av egen funktionsnedsättning göra stor nytta. Personer med funktionsnedsättning ska givetvis ha full delaktighet i svenskt företagande och familjeliv. Och det är i de politikområdena (och alla andra) som det arbetet ska göras - inte i nåt separat funktionshindersforum.

Sen tror inte jag att Kristdemokraternas värdegrund är den som bäst flyttar fram positionerna för personer med funktionshinder. Jag upplever deras ingång som mer "compassionate conservative" än radikalt förändringsbenägen, och för mig känns det undfallande.

Legas blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar