måndag 17 februari 2014

Färdtjänsten ska vara en välsmord taxiservice

Susanna Birgersson tycker sig vara sylvass i sin analys av den färdtjänstkritik som nu ser dagens ljus. Felkörningar, dåligt bemötande, människor avsläppta helt fel är inte värre än vad funktionsnormativa tvingas utstå i den kollektivtrafik färdtjänsten är satt att ersätta, menar hon.
"Men de som anser att färdtjänsten ska fungera som en välsmord taxiservice har fått saken om bakfoten. Liksom de som inte inser att otrevligt bemötande ibland reflekterar det egna uppträdandet."(S. Birgersson)
Jag anser att färdtjänsten ska fungera som en välsmord taxiservice, och det anser jag baserat på en förståelse för att olika miljöer och kommunikationssätt  ofta blir funktionshindrande för personer med vissa funktionsnedsättningar.

Det säger sig självt att det kan vara svårt att ge väganvisningar till en chaufför som inte vet vart den ska om den förmodade guiden är blind och inte själv kan se var den är. Det säger sig självt att en person som inte har full kognitiv, verbal och intellektuell förmåga får svårt att tolka ett dåligt bemötande som nåt som händer alla i den vanliga kollektivtrafiken. Och det säger sig självt att en person som inte kan hitta sin väg med kollektivtrafiken, inte heller kan rädda situationen när den blivit avsläppt på fel plats.

Det är just därför som färdtjänsten ska vara en välsmord taxiservice, där chauffören förstår vem som är kund, kommer i tid, hittar vart hen ska, och ser till att personern i bilen kommer fram på rätt sätt. 

Susanna Birgersson har fått det mesta om bakfoten, och låter okunnigheten bli till tidningens sanning på DNs ledarsida. Man skulle kunna uppfatta det som ett otrevligt bemötande av alla de som behandlats illa av färdtjänsten, men det är dessvärre bara ett helt normativt okunnigt uppträdande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar