måndag 12 augusti 2013

1000 dagars väntan på en mänsklig rättighet

DHR startade torsdagsaktionen, där människor som verkar för en lagstiftning som klassar bristande tillgänglighet som diskriminering. Ett stort antal organisationer inom funktionshinderrörelsen har nu anslutit sig. Varje torsdagmorgon står man utanför Rosenbad och hjälper ministrarna hålla räkningen på hur länge man fått vänta på ett lagförslag efter att remisstiden för utredningen "Bortom fagert tal" (H. Ytterberg) gått ut.
Riksdagens arbetsmarknadsutskott har gett regeringen i uppdrag att återkomma med ett förslag. Men inget händer.

På torsdag har väntan varat i 1000 dagar. Ettusen dagars väntan på en mänsklig rättighet!

Min vän och före detta teaterelev Carina Carlsson använder elrullstol för sin förflyttning. Nyligen skulle hon förnya sitt pass. Det här är hennes berättelse:

"Hej, allting gick bra med passtagningen men tyvärr så måste jag få klaga lite.När vi kommer ner till polisstationen här i södertälje så mötts jag av en smal hiss som jag först trodde att jag skulle åka i, men det var det ju inte dem har en så kallad trapphiss, sen när jag går in i den för att åka ner då är den så trång så jag kan inte vända så jag får gå runt halva huset utvändigt och ner där polisbilarna åker, i världens brant backe. Sen inte nog med det så får jag gå till deras lastkaj och sen skulle vi köra upp för en brant liten ramp som leder upp till lastkajen.Därför så tycker jag det är skandal man kan inte vara handikappad här i södertälje.Polishuset är ju till för alla om man behöver ta tag i någon, jag bara kände för att klaga lite annars tycker jag att vi här i Sverige har det ganska så bra, så förlåt mig mina negativa ord om det här."

Hade det varit att alla med annan hudfärg måste gå genom garaget, så hade diskrimineringen varit uppenbar för var och en. Nu gäller det personer med funktionsnedsättning, och det finns en kostnad för att ta bort otillgänglighet. Då är det inte lika bråttom längre. Skamligt, tycker jag. 

Norge har en lagstiftning. USA har en lagstiftning. Sverige har en regering som fortsätter gå förbi de funktionshindrades påminnelser i 1000 dagar utan att skämmas. DET är skämmigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar