fredag 6 december 2013

Mandela

Jag är gammal nog att ha levt med hur apartheid påverkade matbordet och tv-soffan i höghuset i Farsta. Hur vi avskydde behandlingen av svarta människor i Sydafrika. Hur vi hatade den systematiska orättvisan.

Men jag minns också hur jag vägrade tala om för ISAK (Isolera SydAfrika Kommitten) på vilket företag min pappa jobbade. Jag var rädd han skulle förlora jobbet om företaget blockerades pga handel med Sydafrika. På den tiden "visste" (Visste vi verkligen, eller trodde vi bara på det som sas?) hela Sverige att vår industri var beroende av några ovanliga metaller som bara kunde köpas från Sydafrika. Maskinfirman där pappa jobbade var en av importörerna.

Så vi hatade apartheid, stödde ANC och fortsatte köpa metall.

Idag köper vi olja, elektronik och leksaker från regimer som systematiskt kränker sina medborgare. 

Nelson Mandela lärde oss mycket. Men uppenbarligen inte tillräckligt. Eller så är vi andra helt enkelt inte starka nog att orka och kunna förvalta den kunskap vi fått. Det finns mer att både lära och göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar