torsdag 24 februari 2011

Särbehandling a la Boden

Bodens socialnämnd skickar hem de politiska handlingarna till samtliga ledamöter - utom till Caroline Lindqvist, mp.

Som bakgrund behöver man veta att Carolines funktionsnedsättning gör att hon behöver hjälp från en personlig assistent för att vända sida. Den rätt intetsägande informationen gör att tjänstemän med nämndspolitikers stöd inte längre skickar hem möteshandlingar till Caroline. Man motiverar det med att assistenterna kan komma att ta del av sekretessbelagd information.

1. Personliga assistenter gör det de blir ombedda. Typ vänder blad. Om så krävs vänder man blad medan man tittar bort, bär ögonbindel, med en skärm mellan sig och bladen, eller helt enkelt blundandes. Man gör det Caroline ber dom om.
Att assistenterna ska sätta igång och läsa handlingarna som borde skickas till Caroline är lika troligt som att min fru ska läsa mina. Eller att någon familjemedlem läser någon av de övriga nämndsledamöternas mottagna post.

2. Make/maka/sambo, barn, städhjälp, hundvakt kan läsa funktionsnormativ politikers handlingar = ingen åtgärd.
Personlig assistent kan knappast, då de är under bevakning av sin arbetsgivare, sätta sig och läsa papper de inte har att göra med = så stor exceptionell sekretessrisk att man måste agera.
Man tar sig uppenbart rätten att bestämma över någon annans hantering baserat enbart på funktionsnedsättning

Gör om. Gör rätt. Och skäms på er.

Svensk Handikapptidskrift
NSD 1, 2.

(Gå även in på fulldelaktighet.nu och följ Lidingö kommuns allt annat än smickrande behandling av Anna Stensson, mp. Hon är döv, baktalas på facebook och förvägras att man anpassar omröstning från verbalt ja till handuppräckning, klubban faller innan tolken hunnit tolka etc. Medan de övriga funktionsfullkomliga poltikerna som ska bära den kommunala demokratin tycker att allt är som det ska.)

3 kommentarer:

  1. Hoppas du inte blir arg om jag kopierar ditt inlägg, med hänvisning hit så klart, för detta brott (för det är ett brott) vill jag att alla mina läsare ska få se, för jag har några som tycker att jag borde hålla käft eftersom jag anses vara en "tärande" person pga att jag har förtidspension och hade tidigare pers ass från FK men det har tagits ifrån mig med motiveringen att jag kan föra handen från bordet till munnen.

    Detta innebär enl FK att jag då heller inte behöver hjälp med min hygien, toabesök etc...
    Självklart har jag överklagat och tack vare min kommun så får jag hjälp av dom med samma antal timmar per vecka, men det känns ändå väldigt kränkande.

    Sen gillade jag att läsa din profil, så troligen lägger jag in en länk till dig från min blogg om det är ok för din del. För jag tycker även att annat du skrivit visar på en sund och human inställning till både omvärlden och dina medmänniskor, något jag själv hyllar väldigt högt!!!

    SvaraRadera
  2. Stig,

    de nya assistansbedömningarna är ett jätteproblem. Lycka till i din kamp.

    SvaraRadera