lördag 7 juni 2014

(hur) ska man ingripa när en drogpåverkad man trakasserar en okänd medmänniska?

Ingen politisk post idag kanske. Eller så är den politisk i allra högsta grad?
Jag had just påbörjat min hemresa från Stockholm till Malmö. På Ropstens tunnelbanestation ser jag en man som är uppenbart drogpåverkad och som är mycket närgången mot en ung kvinna med hund.
Jag går in i vagnen och sätter mig snett mitt emot och frågar kvinnan om han besvärar henne. Han blir väldigt aggressiv. Han ska slå ihjäl mig, äta upp mig, krossa mig, skalla mig, gå av o göra upp etc. Jag svarar med att sitta och säga att jag aldrig slåss av princip och att han kommer att vara den enda som slår om han slår.
Till slut sparkar han mig och jag drar mig tillbaka till en annan 4 sits, sätter mig med ryggen mot "paret" och lyssnar, men släpper den ögonkontakt han uppenbarligen provoceras så starkt av.
Vid centralen går jag av, och ber på vägen kvinnan om ursäkt för att försöket till hjälp inte blev bättre än så här. Mannen är åter uppe vid mig och ska ... (se uppräkningen av hemskheten innan)
Ute på perrongen ser jag två vakter. Jag påkallar deras uppmärksamhet om att det finns en väldigt aggressiv man i främre tåg-setet. De är redan där pga detta, någon har ringt och larmat. De går in och tar mannen och jag fortsätter mot utgången till SJ-tågen.
Då faller en kvinna handlöst till marken framför mig i kramper. Några andra är snabbare framme än jag, och jag låter istället magstödet (ni som hört mig vet…) hjälpa till i utrop efter läkare/vårdkunniga personer.
Ordningsvakterna ser till att tåget kommer iväg, släpper mannen som ofredat på perrongen och ger kvinnan den hjälp hon behöver. (Bra prioritering, trots allt)
När hon är i säkra händer, går jag mot mitt tåg. Med massor av tankar i huvet. Borde jag ha gjort som jag gjorde? Gjorde jag saken bara än värre? Kunde jag gjort annorlunda? Hur?
Jag köper en latte på Gateaux. När jag ska betala med kortet märker jag hur handen skakar.
Jag är rädd.

1 kommentar:

  1. Det är inte dom hundar som skäller mest som biter.

    SvaraRadera